Duurzaamheid in de E- Commerce : Monique Hogeboom

Duurzaamheid in de E-Commerce

Voor 00:00 besteld, de volgende dag in huis. Online winkelen is mede dankzij de COVID-19 crisis populairder dan ooit. En als het product je niet bevalt kun je het vaak gewoon gratis terugsturen. Maar wat gebeurt er met al deze geretourneerde pakketten? Voor deze blog heb ik uitgezocht wat er gebeurt met je pakketje vanaf dat je het overdraagt aan de post. Zijn wij als consumenten doorgeslagen in het klakkeloos bestellen en terugsturen van producten? Wat zijn de schaduwkanten van de e-commerce?

Nu we meer vanuit huis zijn gaan werken en de winkels dicht zijn, zijn we ook meer gaan bestellen. Dat is niet per se erg: bestellen an sich hoeft niet slechter te zijn dan naar de winkel gaan. Zo is de uitstoot van een busje met 20 pakketjes lager dan die van 20 auto’s die naar de stad gaan om iets te kopen, is kleding in de winkel evengoed verpakt in plastic/karton en is de verwarming en verlichting in grote loodsen vaak efficiënter geregeld dan in vele kleine winkels. Het grote probleem is kosteloos retourneren, wat een hoop verspilling oplevert. Zonder verzend- en retourkosten wordt het een consument erg makkelijk gemaakt om zomaar wat te bestellen.

Gemiddeld 13% van de pakketten wordt in Nederland retour gestuurd, waarmee we de koploper zijn in Europa. De kledingbranche is de branche waarin het meest geretourneerd wordt, zo komt bij Zalando de helft van de bestellingen retour. Tussen de bedrijven onderling is het eigenlijk een wedloop geworden. Doordat het ene bedrijf kortere levertijd is gaan aanbieden, moeten de andere bedrijven hierin meegaan. Hetzelfde geldt voor de gratis verzend- en retourkosten. Als andere bedrijven zich hier niet naar aanpassen zullen klanten sneller naar concurrentie overstappen, want prijzen vergelijken is bijna een sport geworden vanuit onze luie stoel.

Omdat het bij grote webshops om gigantische volumes pakketten gaat en het retourenproces vrij ingewikkeld wordt, maken ze steeds vaker gebruik van fulfilment centers. Dit zijn bedrijven die voor webwinkels zorgen uit handen nemen op het gebied van in- en outbound logistics. Binnenkomende orders moeten worden gecontroleerd en klaargemaakt worden herverkoop. Het gros van de retouren komt gedragen binnen, waarbij het bijv. naar parfum ruikt. Dit kan niet opnieuw verkocht worden. Kleding welke nog wel verkocht kan worden wordt gestreken of gestoomd en weer opnieuw ingepakt. Van alle speldjes, etiketjes en andere verpakkingsmaterialen worden nieuwe gebruikt, waar dus veel afval bij komt kijken. Als een bedrijf contact opneemt met de klant over de staat van het product wordt dit vrijwel altijd een discussie waarbij het bedrijf uiteindelijk de klant gelijk geeft omdat deze dreigt met slechte reviews. Vooral voor kleine webshops is dit een groot probleem. 

Wat gebeurt er dan met artikelen die niet meer geschikt zijn om te verkopen? Op basis van de staat waarin ze verkeren, zullen deze aan een goed doel worden geschonken, aan een outlet worden verkocht of worden vernietigd. Vooral in de fast-fashion industrie komt het er vaak op neer dat de kosten om een artikel weer verkoop klaar te maken of ze lang in een magazijn te laten liggen hoger zijn dan om ze te vernietigen. Meer dan de helft wordt verbrand, maar het wordt soms ook verknipt om er boksbalvullingen van te maken. Soms weten bedrijven niet wat ze aan moeten met al hun retouren, waardoor de berg retouren steeds hoger wordt. Er zijn partijen die deze retouren opkopen en ze, wanneer geschikt voor verkoop, tegen een lagere prijs verkopen. Een tip is het bedrijf 2dekansje, dat bijv. retouren van Coolblue opkoopt om ze op hun site voor gunstige prijzen te verkopen: https://www.2dekansje.com/.

Na het ontdekken van deze informatie was ik best in shock, omdat ook ik regelmatig kleding bestel en weer retour stuur, maar me nooit bewust van de gevolgen hiervan. Ik hoop dat jullie hierdoor ook bewuster zullen gaan bestellen, en om jullie alvast op gang te helpen heb ik nog een paar tips voor jullie:

  1. Wees een functionele shopper die weet wat hij/zij nodig heeft, precies dat bestelt en haast nooit iets retour stuurt.
  2. Koop een meetlint en voorkom een onnodige retour. Door je eigen maten precies op te meten en goed te kijken naar de matentabel die bij elk product staat hoef je alleen nog maar de juiste maat te bestellen.
  3. Wees geduldig. Kies niet voor Same Day delivery. Met meer tijd kunnen busjes zo efficiënt mogelijk worden ingepakt en de route zo efficiënt mogelijk worden gepland.
  4. Kies voor een afhaalpunt (en loop of fiets hier dan heen). Hier is maar liefst 17% CO2-uitstoot mee te voorkomen, doordat een busje daar toch al stopt. Ook heb je hiermee het voordeel dat je de bezorger niet misloopt en het pakketje kan ophalen wanneer jou goed uitkomt.
  5. Zorg dat je thuis bent op het moment van de bezorging. Dit zorgt ervoor dat je pakketje niet onnodig blijft pendelen tussen het distributiecentrum en jouw huis.
  6. Zorg dat als je dingen retourt, deze schoon en ongebruikt zijn. Op deze manier kunnen webwinkels ze weer opnieuw verkopen. Wehkamp moest namelijk vorig jaar zo’n 25% van haar retouren vernietigen omdat deze niet als nieuw verkocht konden worden.
  7. Bewaar verpakkingen, zo kun je ook dingen retouren in kleinere doosjes dan de grote, originele verpakking. Op deze manier verzend je geen grote dozen vol lucht meer en kunnen er meer pakketjes in een busje.
  8. Retour het bij een fysieke winkel wanneer mogelijk. Op deze manier kunnen ze het in de winkel opnieuw verkopen en hoeft er minder verpakkingsmateriaal voor een nieuwe verkoop meer te hoeven gebruikt. Mocht hij toch teruggaan naar het magazijn, kan hij gewoon mee met de vrachtwagen die daarvoor bestemd is, in plaats van via een postbezorger.