TeMa Online

Alumni Blog: Jorrit Brolsma

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jorrit Brolsma en afgelopen februari heb ik mijn Master Supply Chain Management afgerond. Onlangs heb ik tijdens het tweede lustrum van TeMa weer de gezelligheid van onze mooie vereniging mogen proeven. Die gezelligheid die mij bijna 4 jaar geleden naar TeMa heeft gebracht, omdat ik graag meer contact wilde hebben met mijn studiegenoten. Eenmaal bij TeMa ben ik actief lid geworden in meerdere commissies en heb ik ook drie geweldige ISP’s mee mogen maken.

Na mijn studie ben ik via NextGen aan de slag gegaan bij Scania Meppel als Process Engineer. Terwijl ik nog bezig was met mijn scriptie werd ik benaderd door NextGen. Dus zo gebeurde het dat ik op een vrijdagmorgen aankwam op hun indrukwekkende landhuis in de bossen bij Dalfsen. Al snel merkte ik dat NextGen een bedrijf is wat perfect bij mij past, omdat je als professional volledig centraal staat. Hun slogan is niet voor niets: “Match. Improve. Grow.” Ze zijn oprecht geïnteresseerd om jou bij een bedrijf te plaatsen wat bij je past, om vervolgens middels het Management Development Programma jezelf te verbeteren en te groeien als professional.

Aangezien ik gedetacheerd ben werk ik dus voor één klant: Scania Production Meppel. Scania Meppel is opgericht in 2005 en dit is te merken aan het grote aantal young professionals. Er is bijvoorbeeld ook een jongerenvereniging: Young Scania, wat in de basis veel lijkt op TeMa. Men lakt in Meppel de kunststof cabine- en chassisonderdelen die geleverd worden aan de Europese truckfabrieken van Scania in Zwolle, Frankrijk en Zweden. Het lakproces wordt volautomatisch uitgevoerd door 22 robots volgens de nieuwste technologie.

In tegenstelling tot veel starters, volg ik geen traineeship. Ik heb direct vaste functie gekregen met mijn eigen verantwoordelijkheidsgebied. In mijn geval is dit de lakdistributie, wat dus betekent dat ik me echt met de paintshop zelf bezig mag houden. Simpel gezegd doe ik projecten om te zorgen dat de lak zo efficiënt mogelijk bij de robots komt. Nu klinkt dit misschien heel technisch, maar zolang je nieuwsgierig bent  leer je het heel snel. Wat dat betreft is Scania ook een heel mooi bedrijf, er heerst een hele open cultuur waarbij iedereen elkaar wil helpen. Hoewel ik via een detacheerder werk, word ik ook niet anders behandeld. Ik krijg bijvoorbeeld dezelfde coaching, trainingen en andere extra’s als anderen.

Mijn werk als engineer bestaat dan ook hoofdzakelijk uit het leiden van projecten met een looptijd van 3 maanden tot 2 jaar. Je bent dan in de eerste plaats de spin in het web tussen de verschillende afdelingen, vandaar dat ik veel op de werkvloer rondloop. Als engineer moet je namelijk de wensen van alle stakeholders met elkaar proberen te combineren. Daarnaast overleg je ook veel met leveranciers om tot de beste uitkomst te komen. Tot slot is er volop ruimte om met je eigen oplossingen te komen en hierin kun je al je innovativiteit gebruiken. Scania is bovenal namelijk een heel dynamisch bedrijf, waar continu nieuwe uitdagingen zijn en waar continu verbeteren aan de orde van de dag is.

Naast mijn werkzaamheden bij Scania ga ik gemiddeld eenmaal per maand naar Dalfsen om te werken aan mijn Management Development Programma. Hier volg ik afwisselende trainingen. De ene keer staan deze in het kader van mijn Persoonlijke Ontwikkeling. Tijdens deze trainingen werk je aan je eigen karaktereigenschappen en hoe je dit kunt gebruiken om effectief met anderen te communiceren en samen te werken. De overige trainingen staan in het teken van het halen van je Greenbelt. Iedere training staat er een fase in het DMAIC-proces centraal en bespreek je de voortgang van je project. Onderdeel van deze training is namelijk dat je een verbeterproject gaat uitvoeren bij je bedrijf. In mijn project ben ik bijvoorbeeld bezig om in kaart te brengen hoeveel lak we verliezen in ons systeem met als doel om deze hoeveelheid vervolgens te reduceren.

Zoals ik eerder al aangaf, NextGen is een detacheerder waar je op een hele nuchtere en bovenal persoonlijke manier begeleid wordt. Lang zag ik zelf de meerwaarde van een detacheerder niet, waarom zou je immers gaan detacheren als je ook rechtstreeks bij een bedrijf in dienst kunt? Ondertussen weet ik echter wel beter! Dankzij NextGen heb ik verschillende voordelen zoals: direct een vast contract, dezelfde arbeidsvoorwaarden als wanneer ik rechtstreeks in dienst zou treden, meer begeleiding en extra ontwikkelingsmogelijkheden. Vervolgens is het traject zo dat zodra ik mijn Management Development Traject heb afgerond en het klikt nog steeds tussen alle partijen, dat ik overgenomen wordt door Scania.

Wil je meer weten over mijn ervaringen met NextGen, mijn werk bij Scania Meppel, of heb je andere vragen? Twijfel niet en neem gerust contact met mij op!

Jorrit Brolsma

06 383 029 56

Jorrit.brolsma@scania.com

 

Partners