TeMa Online

Een kijkje in de keuken van het ISP

  • Vereniging
  • 6 minuten (1188 woorden)

Een kijkje in de keuken van het ISP

Voor de zesde keer sinds de oprichting van TeMa wordt het International Study Project (ISP) georganiseerd. Na Newcastle, Poznan, Wenen & Bratislava, Hamburg en Praag is het dit jaar de beurt aan Boedapest om onze studenten te ontvangen. Wij zijn erg benieuwd naar de stad die ze dit jaar bezoeken en wat het ISP nu precies inhoudt, maar ook wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van deze reis. Waar ben je precies mee bezig in een jaar bij de TeMa commissie met misschien wel de hoogste werkdruk? Om daarachter te komen spraken we met Stefan Takman, de huidige voorzitter van de ISP commissie.

Het ISP is het enige door TeMa georganiseerde evenement dat in het buitenland plaatsvindt. Het voornaamste doel van deze week is dan ook om studenten kennis te laten maken met bedrijven en studiegerelateerde onderwerpen in een internationale context. Je zult in de keuken van een aantal buitenlandse bedrijven gaan kijken en aan de hand van het thema van de week een onderzoeksvraag beantwoorden. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk te genieten van een geweldige week met medestudenten. Er is dus ook genoeg tijd om samen de stad van bestemming te verkennen.

Dat op het ISP vriendschappen en banden gesmeed worden, mag duidelijk zijn. Stefan is zelf twee jaar geleden mee geweest met het ISP in Hamburg. Hierdoor heeft hij een hoop TeMa leden goed leren kennen en daarnaast speelde dit ook een grote rol in de keuze om dit jaar voor de ISP commissie te solliciteren. Als voorzitter van deze commissie is hij dit jaar verantwoordelijk voor de organisatie van het ISP. Hierbij komt een hoop kijken, want als commissie begin je met niks en uiteindelijk moet je een geweldige studiereis aan je medestudenten kunnen presenteren.

De organisatie

Allereerst moet er natuurlijk gezocht worden naar een bestemming. Hierbij is het belangrijk dat het vervoer en de overnachting geregeld kan worden en dat er voldoende interessante bedrijven beschikbaar zijn op deze locatie. Daarom moeten ook andere opties open worden gehouden voor het geval dat de mogelijkheden tegen zullen vallen. Het is fijn om snel duidelijkheid te hebben over vervoer en hostels, want dit zullen je grootste kostenposten zijn. Je kunt dan de eerste begroting maken en inschatten of je plannen tot zover haalbaar zullen zijn.

Wanneer er zekerheid is over de praktische zaken, moeten er bedrijven worden gevonden die passen bij het thema van de week. Daarbij wordt veel gebruikgemaakt van connecties die docenten en medestudenten op onze universiteit hebben, maar ook door zelf veel te zoeken en de telefoon te pakken. Hier gaat erg veel tijd in zitten en dit vergt ook doorzettingsvermogen. Tientallen bedrijven zullen benaderd worden en vele lijntjes zullen uitgezet moeten worden om een mooie selectie van bedrijven te kunnen presenteren.

Daarnaast zal contact met de universiteit, en dit jaar ook de studievereniging, ter plaatse worden opgenomen omdat een bezoek hieraan je erg veel kan leren over de bedrijfsvoering en de cultuur in het land waar je bent, wat je uiteindelijk kunt gebruiken bij het beantwoorden van de onderzoeksvraag.  Als dit alles geregeld is komt de fase waarin de afspraken met alle deelnemende instanties verfijnd moeten worden. Wanneer kan je ontvangen worden en hoe zal het programma er precies uit gaan zien? Ook is de promotie van het evenement erg belangrijk. Want als er niet genoeg studenten meegaan, komt de financiering niet rond. En het zou natuurlijk zonde zijn als geïnteresseerde studenten niet op de hoogte zijn van het fantastische evenement dat je organiseert! Hiervoor zul je samenwerken met de promotiecommissie.

Zoals je wel begrijpt gaat er aardig wat tijd in de organisatie zitten, zo’n vijf à acht uur per week, al fluctueert dit wel over bepaalde perioden. Het mooie van al dit werk is volgens Stefan Takman het proces: ‘’Het mooie is dat je ergens naartoe werkt. Je bent ergens week in week uit mee bezig en naarmate het evenement een steeds duidelijkere vorm aanneemt, kijk je zelf meer en meer uit naar die ene week waar je het allemaal voor doet.’’ Het spannendste dit jaar was het regelen van de vliegtickets. Er is namelijk nooit eerder met het vliegtuig naar een ISP bestemming afgereisd. Je moet de vliegtickets al ver van tevoren boeken, het is dan nog onzeker hoeveel mensen er mee zullen gaan.

Innovatie en technologie

Het thema van dit jaar is innovatie en technologie. Op basis van dit hoofdthema zijn er vijf subthema’s verdeeld over de deelnemers. Bij elk bedrijf dat bezocht wordt proberen de subgroepen een onderzoeksvraag te beantwoorden. De groepen krijgen voorafgaand aan de reis al de mogelijkheid om hun onderzoeksproject voor te bereiden. Zo was er op 3 mei een inhousedag bij Slimstock en heeft op 16 mei een kroegcollege plaatsgevonden waarin de subgroepen hun onderzoeksplannen tot dusver konden presenteren. Door wat voorkennis op te bouwen kunnen de deelnemers meer kritische vragen stellen bij de bedrijfsbezoeken. Dit maakt het bezoek een stuk interactiever en daarbij ook een stuk diepgaander voor de deelnemers. Een week na het ISP krijgen alle groepen de kans om hun bevindingen te presenteren aan de rest van de deelnemers en wordt de hele week nog eens herbeleeft onder het genot van een borrel.

Boedapest

Zoals vermeld is de bestemming dit jaar dus Boedapest. De stad aan de Donau biedt een grote variëteit aan activiteiten en bezienswaardigheden. Zo staat het nachtleven van Boedapest bekend om zijn “Ruïne-bars”, oude vervallen gebouwen die aangekleed zijn als café of restaurant. Daarnaast kent Boedapest verscheidene grote clubs en tal van kleinere kroegen. Veel kosten zul je niet maken, want van alle europese Hoofdsteden ligt alleen in Minsk & Sofia de gemiddelde bierprijs in de kroegen lager. Om de dag erna te vullen zijn er ook tal van mogelijkheden in de Hongaarse Hoofdstad. Het is bijvoorbeeld heerlijk om uit te brakken in één van de vele badhuizen die Boedapest rijk is. Maar ook het Parlementsgebouw, de grote markthal of de Burcht van Boeda zijn zeker een bezoekje waard!

Het unieke van het ISP is natuurlijk het kennismaken met productie en logistieke bedrijven in een andere cultuur. Maar daarnaast is er ook genoeg ruimte om genoeg anders te beleven. Meestal ga je in de ochtenden langs de bedrijven en zal er in de middag en avonden genoeg tijd zijn om de stad te verkennen en een gezellige tijd met de groep te hebben. Zo ga je een aantal keer uiteten en staat er ook een gezamenlijke activiteit op het programma, waar Stefan op dit moment nog niks over wil verklappen. Dit getuigt ervan dat de organisatie van het ISP hele uiteenlopende taken bevat, wat de commissie erg variërend maakt.

Al met al kan dus geconcludeerd worden dat er bij het organiseren van een dergelijke reis meer komt kijken dan je vooraf denkt. Maar het is het een erg leuke en leerzame ervaring, aldus Stefan. Een ander voordeel bij de organisatie is dat je met veel bedrijven in contact komt, en dat geldt natuurlijk ook als je meegaat op ISP. Je kunt je oriënteren en contacten opbouwen die in de toekomst zo maar eens erg belangrijk kunnen zijn.


Kandidaatsbestuur 2017/2018 stelt zich voor!
26jun

Kandidaatsbestuur 2017/2018 stelt zich voor!

Kandidaatsbestuur 2017/2018 stelt zich voor! 15 mei was het dan zo ver. Aan het einde van een geweldige Diës, waar lekkere cocktails ...

International blog Valeria Olshevska
05mei

International blog Valeria Olshevska

Hi everyone, My name is Valeria Olshevska, and currently I am almost at the end of my Masters in Technology and Operations Management ...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen