TeMa Online

Alumni Blog Bernd Frericks

  • Vereniging
  • 6 minuten (1255 woorden)

Bernd Frericks

Beste TeMa leden. Het is nu aan mij om een blog voor jullie te schrijven. Mijn naam is Bernd Frericks en ook ik ben alumnus lid van TeMa. In 2012 ben ik in Groningen begonnen met de Bachelor Bedrijfskunde waarbij ik de keuze maakte voor de Track Technology Management. Na deze Bachelor was ik nieuwsgierig naar onderlinge relaties tussen leveranciers en klanten, logistiek en inkoop. Dat heeft geleid tot mijn keuze voor de Master Supply Chain Management die ik in februari 2017 heb afgerond.

Nadat ik de keuze gemaakt had voor de Track Technology Management ben ik snel lid geworden van TeMa. Eerst als dagcoördinator in de Introductiecommissie, later als voorzitter van de activiteitencommissie. Tijdens mijn tijd bij TeMa ben ik mee geweest met het ISP naar Bratislava, Wenen en Praag. Daarnaast heb ik 4 keer meegedaan aan de Batavierenrace. Hierin heb ik TeMa leren kennen als een vereniging die serieus kan zijn als het moet, maar graag meerdere biertjes tegelijk drinkt als het kan; een vereniging waarbij je ’s ochtends serieus een bedrijfsbezoek doet en ’s middags met een Kalasjnikov op de schietbaan staat, beide business formal uiteraard.

Op een gegeven moment was het echter over met de pret. Ik had mijn Bul in de pocket en ik wilde gaan werken. Ik voelde mij hierin nog niet helemaal zeker over wat ik precies wilde doen. Zowel BDK-TM als SCM zijn beide erg breed, wat nadelig kan zijn voor je eigen keuzes, echter laat dit ook veel opties open. Om de verschillende opties af te kunnen wegen heb ik ervoor gekozen om alleen op traineeships te solliciteren waarin je meerdere placements hebt. Daarnaast vond, en vind, ik de daarbij behorende begeleiding erg belangrijk en nuttig voor de persoonlijke ontwikkeling. Na wat sollicitaties bij diverse consultancy en detacheringsbureaus kreeg ik onverwachts bericht van Arriva met de vraag of ik geïnteresseerd was in hun traineeship.

Arriva  kende ik als de vervoerder die mij jarenlang van Groningen naar Veendam/Winschoten en vice versa heeft vervoerd. De vervoerder die het reizigersvervoer naar Veendam weer had opgestart. En de vervoerder die wel reed als er sneeuwvlokken vielen. Op het eerste gezicht dacht ik dat Arriva een puur Nederlands, beetje Fries, bedrijf was. Echter na wat zoekwerk ontdekte ik al gauw dat het om een volwaardig Europees bedrijf gaat. Na een goed verlopen sollicitatie kreeg ik te horen dat ik welkom was voor het traineeship, het Graduate Programme, wat direct in je eerste werkweek met een volle vaart van start gaat.

Het traineeship van Arriva kan je opdelen in twee workstreams. Allereerst heb je uiteraard je dagelijkse werkzaamheden. Gedurende anderhalf jaar is dit opgedeeld in drie placements. In de regel heeft een trainee van Arriva een functie bij een stafafdeling zoals inkoop, een leidinggevende functie in de regio zoals teamleider van een groep buschauffeurs, en een functie als projectleider. Ten tweede heb je de werkzaamheden die bij het Graduate Programme horen. Hierbij kom je vanaf je eerste week in aanraking met het Europese Arriva. Al in de eerste week heb je een training in Londen met alle andere trainees van het bedrijf. In klein verband werk je gedurende het Graduate Programme aan een Innovation Project. Dit kan bijvoorbeeld een vraagstuk zijn met betrekking tot digitalisering van het werk van de buschauffeurs, machinisten en stewards. Aan het einde van het Graduate Programme presenteer je de business case aan de top van Arriva Group of Deutsche Bahn. Voor dit Innovation Project krijg je begeleiding in de vorm van diverse trainingen die je met alle trainees krijgt. Dit is vaak in het buitenland in steden zoals Londen, Turijn en Praag. De cursussen zijn gericht op de fase waarin je met je business case zou moeten zijn. Zelf vind ik dat je deze trainingen goed kan vergelijken met een spoedcursus Bedrijfskunde. Van een stukje boekhouden, naar bedrijfsrecht tot innovatie management, alles komt weer naar voren. De toegevoegde waarde is dat je er nu daadwerkelijk ook wat mee moet doen. Je kan de theoretische stukken direct linken aan de praktijk binnen een bedrijf.


 

In mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik net van placement gewisseld. In mijn eerste placement bij de Inkoopafdeling heb ik mij bezig gehouden met het uitbesteedde onderhoud en de reserve onderdelen voorziening van de treinen die in onze eigen werkplaats in Zutphen worden onderhouden. Daarnaast heb ik veel gedaan met brandstoffen. Ooit was diesel een standaardproduct dat je voor de laagste prijs moest kopen. Tegenwoordig zijn er veel verschillende soorten (bio-)diesel en zijn er nieuwe ontwikkelingen zoals elektrisch rijden en waterstof. De technische ontwikkelingen hierin staan nooit stil. Hierdoor maakte ik, voor een korte periode, de energietransitie van dichtbij mee.

Sinds 1 maart ben ik begonnen aan mijn tweede placement. Als projectleider logistiek ga ik in Zutphen aan de slag met het voorraadbeheer in onze treinwerkplaats. De werkprocessen, het ERP systeem en de individuele werknemer, alles komt hierin voorbij. Voor mij voelt dit als een praktijkervaring van mijn opleidingen. Tot nu toe bevalt dat heel erg goed! Ik vind de afwisseling tussen kantoor en werkplaats en het praten met iedereen op de werkvloer erg leuk.

Het werken bij Arriva heeft een aantal voordelen vergeleken met andere bedrijven. De eerste zie je elke dag weer terug: Arriva is een commercieel bedrijf met winstoogmerk wat echter een publiek belang dient. Hierin moeten we soms moeilijke keuzes maken. Enerzijds willen we graag volledige service aanbieden aan onze reizigers, anderzijds moeten we kritisch zijn over de kosten die dat met zich meebrengt. De oplossing is dat je als bedrijf creatief moet zijn. Toen Arriva in 2006 voor het eerst ging rijden op de Noordelijke Nevenlijnen (spoor Groningen & Friesland) waren de geraamde kosten voor het onderhoud van de treinen erg hoog. Je moet je voorstellen dat er maar één bedrijf was in Nederland wat treinen onderhoud deed, eigenlijk een monopolist. Om de onderhoudskosten omlaag te brengen heeft Arriva samen met de treinenbouwer besloten om het onderhoud door de treinenbouwer te laten doen. Dit resulteerde in veel lagere onderhoudskosten wat de Noordelijke Nevenlijnen weer rendabel maakte!

De tweede is dat Arriva een bedrijf is dat door het hele land actief is. Daarom heb ik al hele tochten door Nederland gemaakt. Dat is soms ook nodig, want af en toe moet je elkaar face-2-face spreken. Tuurlijk is dit soms ook een nadeel. Je kan niet altijd je dagen plannen en moet vaak ‘van hot naar her’ reizen. Maar hier zit ook een voordeel in. Het is niet één fabriek met één vestiging waar je elke dag naar toe sjokt. Integendeel, je komt vaak op een andere vestiging met weer nieuwe gezichten en nieuwe verhalen.

Na dit traineeship blijf ik bij Arriva werken. Het lijkt mij interessant om weer terug te gaan naar de wereld van de brandstoffen die ik in mijn eerste placement heb ontdekt. De technologie hierin is echt interessant. Aan de ene kant heb je de technologie van de brandstofproducent die een steeds goedkopere en meer betrouwbare brandstof kan leveren. Aan de andere kant staat de technologie van de voertuigen, die ook steeds beter en milieuvriendelijker wordt. Dit alles komt uit in de energietransitie, waar ook wij als OV sector aan mee gaan werken!

Ik hoop dat jullie interesse hebben gekregen in de uitdagingen van Arriva. Het lijkt mij erg tof om (toekomstige) alumni van TeMa ooit tegen te komen op de werkvloer!

Lijkt het je leuk om mijn collega te worden? Of wil je meer weten over de mogelijkheden die Arriva je kan bieden? Stuur mij gerust een e-mail: bernd.frericks@arriva.nl

 


TeMa on tour naar Krakow
03apr

TeMa on tour naar Krakow

Ook dit jaar zal er weer een groep studenten en twee docenten afreizen naar een Europese stad om daar verschillende bedrijven te...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen