Alumniblogs

Foto_Rianne_Land.jpg

Dear TeMa-members,

It is my turn now to give you an insight in my life as a TeMa alumni.

I became a member of TeMa during my first year of the BSc. Technology Management. In my third year, I became an active member of TeMa by taking part of the Career Committee. With TeMa, I visited a lot of companies, most of them in the production- or consultancy sector. So when I graduated the MSc. Double Degree Supply Chain & Technology Management, I did not think of a career in the retail sector. However, via a recruitment services company I came in contact with Blokker. At my first interview, my perspective of Blokker had changed already and the ambiance during the interviews made me accept the job offer as Supply Chain Coordinator. You can read the entire blog here. 

When I was asked to write my blog as a TeMa alumni I didn’t hesitate for one moment. After accepting the proposal I realized that my ‘experience’ in my current job still is under construction, as I’m currently entering my seventh week of my career. My name is Sebastiaan de Boer, I just turned 25 and I’m a Young Professional at Koning & Hartman. You can read the entire blog here

unnamed.jpg
20151101_101422-1.jpg

Na de leuke en interessante verhalen die deze blog voorgingen is het de eervolle beurt aan mij om jullie te laten proeven van het leven waar je, na een (hoop ik) fantastische studententijd, in terecht gaat komen. Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Luke van de Bunt, ben 25 jaar en in 2009 begonnen aan de (toen nog bestaande bachelor) Technologie Management. Ik speel graag een potje voetbal of golf en stap regelmatig op mijn racefiets. TeMa, waarin ik in 2010/2011 de rol van commissaris intern mocht vervullen, heeft tijdens mijn studententijd altijd een centrale rol gespeeld. Je kan de volledige blog hier lezen. 

Yes, it’s true, you will miss Groningen when you have left town and started working. However through associations such as TeMa and opportunities to write blogs and visit alumni events you still have something to remember it by, and even visit it from time to time. It’s therefore an honour to have the opportunity to tell you all a little bit about my endeavours in Groningen and afterwards. You can read the entire blog here

ok1.jpg
markfoto2.jpg

In juni van het afgelopen jaar leverde ik mijn scriptie in van de Master TOM. Tijdens het schrijven van de scriptie had tijd vrijgemaakt voor sollicitatiegesprekken en wist ik dus dat ik 1 september kon beginnen bij Stork. Dat betekende dat ik nog twee maanden kon genieten van de laatste stuiptrekkingen van een waanzinnige studententijd en dat ik rustig de tijd had om naar Amsterdam te verhuizen. Ik ben bij Stork aangenomen als General Management trainee. Het Stork traineeship bestaat uit vier opdrachten van elk een half jaar, waarvan één in het buitenland. Bij elke opdracht werk je voor een andere divisie en op een andere locatie. Daarom is mobiliteit van groot belang. Ik was dan ook als een kind zo blij toen op 28 augustus de bel ging en ik de sleutel van mijn auto kreeg overhandigd. Lees de volledige blog hier

Rond deze tijd vorig jaar was ik de hand aan het leggen aan de laatste stukken tekst van mijn Master scriptie. Ik deed onderzoek naar een zeer interessant onderwerp: project management bij offshore windparken. Het is momenteel zelfs in het proces om gepubliceerd te worden. Maar om bij het begin te beginnen, ik ben begonnen met de bachelor Bedrijfskunde te studeren hier in Groningen en daaropvolgend heb ik de Master Double Degree Supply Chain & Technology Operations Management gevolgd. Met deze master heb ik een halfjaar aan de universiteit van Newcastle mogen studeren. Een geweldige tijd, mooie en uitdagende vakken gevolgd en veel kennis en ervaring op gedaan. Het halfjaar in Groningen met vakken was al zo druk dat het voelde als werken. Ergens niet leuk doordat mijn agenda gewoon dagen vol zat van 9 tot 6, maar het gaf wel voldoening en heeft me al een hoop inzicht en verwachting gegeven. Het resultaat mocht er uiteindelijk zijn: cum laude afgestudeerd. Lees de volledige blog hier. 

11703078_10205613425188734_777574715201476291_n.jpg
martinb-2.jpg

Mijn naam is Martin Bügel en ik ben alweer anderhalf jaar alumnus van deze mooie vereniging waarvan ik sinds de oprichting lid heb mogen zijn. Tijdens mijn bachelor Technologiemanagement (IT) ben ik actief geweest in de symposiumcommissie. Ik had de smaak toen goed te pakken en ben in mijn master Business & ICT meteen maar doorgegaan als commissaris extern van het bestuur en later als lid van de raad van advies. In deze laatste commissie zit ik – na een pauze van een jaar – nog steeds het blijft leuk en uitdagend. Tijdens mijn studie heb ik door nevenactiviteiten veel ervaring op gedaan waar ik tijdens werk nog altijd voordeel van merk. Mocht je twijfelen dan wil ik je van harte aanraden om actief te worden naast je studie want je zult merken dat het erg waardevol is. De volledige blog is hier te lezen. 

Ik schrijf deze blog terwijl ik in de trein zit, op weg naar Arnhem. Vandaag heb ik een bijeenkomst met gebruikers en (software) leveranciers uit de afvalinzamelingssector. Deze partijen hebben enkele jaren geleden de handen bij elkaar gestoken en met behulp van TNO (mijn werkgever) afspraken gemaakt over hoe de informatie uitwisseling in hun sector eruit moet zien. Bij TNO is mijn expertise het adviseren van partijen bij het digitaal samenwerken en uitwisselen van informatie. De vraag die ook binnen de afvalinzamelingsbranche speelt en waar ik bij betrokken ben. Naast voorgenoemde sector werk ik aan projecten voor o.a. de uitzend-, transport- en energiesector. De centrale vraag in mijn werk kun je op de volgende manier samenvatten: hoe kunnen we de kosten en doorlooptijd van IT implementaties verlagen en de interoperabiliteit tussen organisaties verhogen? Een veel gekozen vorm is het ontwikkelen van een open informatie standaard. Lees de volledige blog hier

michiel-vierkant.jpg
Picture_Bas_Minkes.JPG

Ongeveer een jaar geleden was ik druk bezig met het afronden van mijn scriptie en tevens master Technology and Operations Management (TOM). Daarvoor heb ik een bachelor Technische Bedrijfskunde gedaan, beide aan de Rijksuniversiteit Groningen. Begin juli 2014 heb ik de verdediging van mijn scriptie succesvol afgerond en ben ik officieel afgestudeerd. Eind augustus 2014 heb ik gesolliciteerd bij Capgemini en kon ik gelijk per 1 september aan de slag. Aangezien ik op dat moment in Groningen woonde heb ik mijn startdatum met een maand uitgesteld en ben ik op 1 oktober 2014 begonnen bij Capgemini als Young Professional. Deze maand gaf mij de gelegenheid een woning te vinden in Utrecht, waar tevens ons hoofdkantoor langs de A2 zit. De volledige blog is hier te lezen. 


Stevin Technology Consultants is een van de bedrijven die een workshop zal verzorgen op het Symposium. Namens Stevin komt onder andere Jelena van Gelder, één van de oprichtsters van TeMa. Ze is erg enthousiast om op 23 november op het Symposium te komen en vertelt hier over.

Het 1e Symposium van TeMa, in 2010, vond plaats in een bescheiden zaal in het Zernikegebouw met een aantal sprekers en een twintigtal studenten. Een klein evenement dat de basis heeft gelegd voor het huidige Symposium. 7 jaar later ga ik hier niet heen als student, maar met collega’s van Stevin Technology Consultants. Het is mooi om te zien wat voor groei TeMa de afgelopen jaren heeft doorgemaakt en dat de ambities van toen nu worden waar gemaakt.

Sinds een jaar werk ik bij Stevin Technology Consultants, een organisatie waar de ontwikkeling van de consultant centraal staat. “Stevin ontwikkelt technisch talent om prestaties van de publieke infrastructuur toekomstbestendig te verbeteren”.

Door onder andere maandelijkse trainingen wordt aan de missie van Stevin vorm gegeven en wat je hier leert kun je direct toepassen in je opdracht bij de klant. Een mooi voorbeeld van leren door gewoon te doen! Enkele voorbeelden van klanten zijn ProRail, Vitens, Alliander, NS en RET.

Stevin is een waarde gedreven organisatie. Dit betekent dat we werken vanuit een aantal kernwaarden: betrokken, scherp, helder én sportief. Deze waarden vormen het ankerpunt voor bijvoorbeeld keuzes die ik maak in mijn dagelijkse werk. Naast opdrachten bij de klant, ben je als consultant actief betrokken bij interne projecten om bij te dragen aan de ontwikkeling van Stevin zelf, want net als TeMa, is Stevin een groeiende organisatie en continue in beweging.

Waar ik mij af en toe op heb betrapt is dat ik Stevin met TeMa vergelijk: Stevin is een groeiende organisatie, ambitieus, betrokken en werkplezier staat er centraal. Hetzelfde beeld heb ik nog steeds van TeMa: sterk gegroeid de afgelopen jaren en tegelijkertijd heeft het z’n eigen karakter niet verloren: betrokken, ambitieus én gezellig.

Ik kijk erg uit naar 23 november om aan de slag te gaan met onze case en op die manier de TeMa leden kennis te laten maken met wat wij concreet bij Stevin doen, en natuurlijk Stevin kennis te laten maken met TeMa!

Jelena